אבן דרך באבחון ובהוראה מתקנת:
מודל ה- RTI – תגובה להתערבות
מטרת העל של מודל ה- RTI על פי פלטשר (Fletcher, 2007) הינה "טפל ואחר כך בחן".
על פי המודל, האיתור והטיפול המוקדמים הם המטרה והם החשובים ולא מתן תוויות. החשוב הוא ההתמקדות בלימוד ולא בדיאגנוזה.
תוך כדי התערבות מצליחים לאתר את המגבלה והגורמים לה, האם הקושי קיים בלומד עצמו או אולי ישנם גורמים מעכבים במטלה או בתכנית ההוראה. ואז מתערבים בהתאם.
שלבי המודל
- איתור תלמידים המציגים גורמי סיכון על ידי מבחני קריאה או מתמטיקה בית ספריים.
- עבור ילדים המאותרים כבעלי סיכון ללקות למידה נכתבת תכנית התערבות מיידית התואמת לתכנית הלימודים, הגדרת מטרות, גיבוש סטנדרטים פנמיים וחיצוניים, שיטות מגוונות ושילוב של מספר אופנויות חושיות וכן שילוב של מספר שיטות הוראה אינטגרטיביות. למשל: בהוראת הקריאה נשלב הקניית ערנות פונולוגית, לימוד הקוד האלפא-בתי, הבנת מילים, שטף וכד'.
- במסגרתה של תכנית ההתערבות ישנו ניטור ומעקב צמודים אחר התקדמות התלמיד.
- אם אין תגובה מתאימה להתערבויות שונות הננקטות, עורכים שינוי- החלפת המורה או שינוי בתכנית הלימודים ושוב עורכים מעקב.
- במידה ואין התקדמות הולמת, נערך אבחון מקיף.
כאשר מודל זה מיושם כראוי, מצטמצם מספר התלמידים המוגדרים כלקויי למידה.
גלית יוסף M.A. מומחית לאבחון וטיפול בילדים ומתבגרים לקויי למידה
נייד: 054-2280592